Wycena wartości firmy nie należy do łatwych zadań. Dlatego też warto poznać metody, dzięki którym będzie możliwe zrealizowanie tej czynności. Na pewno też przydadzą Ci się pewne wskazówki. Chcesz je poznać? Przeczytaj ten artykuł.
Wartość firmy ocenia się na podstawie potencjału biznesu do generowania przyszłych zysków. Dlatego też warto sobie uzmysłowić, co na ten potencjał składa się. Będzie więc to głównie:
Warto zastanowić się nad wyżej wymienionymi składnikami. W tym celu możesz zadać sobie pytanie typu: czy dostajesz regularne zlecenia i masz stałych Klientów?, czy twoja marka jest tak atrakcyjna, że Klienci, można by rzec, ustawiają się w kolejkach?
Jedną z istotniejszych rzeczy z punktu widzenia kupującego, jest też przetestowana technologia. Bardzo ważne jest też to, czy wypróbowałeś dany model biznesowy. Wiąże się to z tym, że wraz z firmą jesteś w stanie przekazać swoją wiedzę. Ponadto umiesz powiedzieć, co działa tak jak należy, a co zwyczajnie jest stratą czasu. Wszystko to musi być sformalizowane. Na 100% wartość Twojego przedsiębiorstwa wzrośnie w momencie, gdy jesteś w stanie zapewnić kupującemu okres wsparcia z przeszkoleniem.
Czy wiesz, jaki jest sposób ochrony pozycji firmy przed konkurencją? Mowa tu o przewadze konkurencyjnej. Z tematem: wycena firm, związane są takie elementy jak np. dobra lokalizacja, koncesje, licencje, certyfikaty, patenty i zastrzeżone znaki towarowe. To wszystko może być docenione przez osobę kupującą.
Na majątek firmy należy patrzeć w konkretny sposób. Musisz sobie uzmysłowić, że sam w sobie nie ma jakiejś większej wartości. Przecież nikt nie kupuje firmy dla komputerów. Takie rzeczy nie mają wpływu na decyzję zakupową. Na majątek powinno się patrzeć z takiej perspektywy, że jest on unikalny. Można go traktować także jako potencjał do generowania zysków w przyszłości.
W przypadku, gdy np. chcesz płynnie generować zyski, czy też szukasz kupca, warto wykonać przegląd modelu biznesowego. Niezwykle istotną sprawą jest to, aby Twoja działalność była właściwie przygotowana do zmiany sprzedaży w zysk. Decydują o tym m.in. systemy ułatwiające pracę, które przyczynią się do wzrostu efektywności.
Jak wycenić firmę? Wycena wartości spółki jest dosyć trudnym zadaniem. Warto tutaj wspomnieć o trzech metodach, a mianowicie:
Wycena wartości firmy metodą dochodową nie jest trudna. Kluczową czynnością jest sprawdzenie rocznego zysku netto, jaki generuje Twoja firma w sposób stabilny. Następnie konieczne jest przemnożenie tej wartości przez określony mnożnik. Istotne w tym przypadku jest racjonalne określenie wysokości mnożnika.
Dla wyceny przedsiębiorstw, które mogą pochwalić się stabilnymi przychodami i zyskami, przyjmuje się mnożnik 5.7. Dla firm dojrzałych, ale o zmiennym poziomie ryzyka, używa się mnożnika 3.9. Dla działalności o dużej niepewności i małym majątku: 3.3.
Wycena wartości firmy metodą majątkową polega na wycenie metodą: odtworzeniową, księgową i rynkową. Polecana jest dla przedsiębiorstw, które mają duży majątek. W tym przypadku inne składniki wartości nie są aż tak znaczące.
Wycena firmy metodą porównań rynkowych jest trudna do zastosowania, jeśli chodzi o mikroprzedsiębiorstwa i małe oraz średnie firmy, które nie są notowane na giełdzie. Na czym więc ona polega? Kluczową rzeczą jest znalezienie danych o dokonanych transakcjach kupna-sprzedaży firm, podobnych do Twojej. Najlepszym rozwiązaniem jest wzięcie do porównania takie działalności, które łączy wiele podobieństw. Tym sposobem wycena wartości firmy będzie bardziej rzetelna. Dużym udogodnieniem byłoby, gdyby takich transakcji było co najmniej kilka.
Wycena firmy ma za zadanie określić wartość całego przedsiębiorstwa lub udziału w nim. Co jest brane pod uwagę podczas takich obliczeń? Mogą to być np. wartości niematerialne i prawne, patenty i know-how pracowników. W celu rozpoczęcia jakichkolwiek negocjacji wycena firmy jest kluczowa. Można powiedzieć o niej to, że stanowi ważną podstawę ostatecznej ceny zakupu. Z tego artykułu poznałeś jedne z metod wyceny firm. Warto bliżej zapoznać się z ich charakterystyką z tego względu, iż to pomoże dobrać Ci odpowiedni sposób.
Warto też rozjaśnić wspomniane w artykule pojęcie wartości firmy. Taką wartością będzie np. dobra opinia Klientów, czy też korzystna lokalizacja.